reklama

Referendum - účasť záleží aj od Teba.

Ísť? Neisť? Čo mi to došlo vlastne do schránky? Dňa 18.9.2010 sa uskutoční referendum. Čo je to referendum? Referendum je hlasovanie, ktorým oprávnení voliči rozhodnú o prijatí, či zamietnutí návrhu, alebo v našom prípade zákona, ktoré boli predložené na posúdenie voličom. Je to forma priamej demokracie. O čom môžem rozhodnúť? Najbližšie články budem venovať práve tejto téme.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

O čom budeme rozhodovať?

Podľa môjho názoru najväčším problémom referenda je nezáujem ľudí. Poviem jeden konkrétny prípad. Nedávno som sa pýtal mojej tety, či sa zúčastní referenda a ona mi povedala, že asi nie, lebo nevie o čom je. Ja ju v podstate chápem. Síce sleduje správy, ale v televízií to ešte nebolo moc propagované a internet nemá. Teraz si možno kladiete otázku, či nedostala oznámenie o referende? Áno obdržala ten papier, na ktorom ale nie je napísane o čom bude referendum, preto už v počiatkoch klesá záujem o referendu. Keď som ju oboznámil s referendom tak nielenže povedala, že sa zúčastní, ale sľúbila aj to, že nahovorí kamarátky. Predtým ako si povieme o informovanosti povedzme si o čom budeme môcť rozhodovať 18.9.2010?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

1. ZRUŠENIE KONCESIONÁRSKYCH POPLATKOV

Súhlasíte s tým, aby Národná rada Slovenskej republiky zákonom zrušila povinnosť fyzických osôb a právnických osôb platiť úhradu za služby verejnosti poskytované Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom?

2. OBMEDZENIE POSLANECKEJ IMUNITY

Súhlasíte s tým, aby Národná rada Slovenskej republiky zákonom rozšírila možnosť prejednať konanie poslanca Národnej rady Slovenskej republiky ako priestupok na všetky priestupky podľa zákona o priestupkoch?

3. ZNÍŽENIE POČTU POSLANCOV

Súhlasíte s tým, aby Národná rada Slovenskej republiky ústavným zákonom znížila počet poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na 100 s účinnosťou od následujúceho volebného obdobia?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

4. STANOVENIE MAXIMÁLNEJ CENY VLÁDNYCH LIMUZÍN

Súhlasíte s tým, aby Národná rada Slovenskej republiky zákonom ustanovila, že orgány verejnej moci môžu obstarávať osobné motorové vozidlá s obstarávacou cenou maximálne 40 tisíc EUR?

5. VOĽBY CEZ INTERNET

Súhlasíte s tým, aby Národná rada Slovenskej republiky ustanovila možnosť voliť poslancov Národnej rady Slovenskej republiky a poslancov Európskeho parlamentu prostredníctvom internetu?

6. ZMENA V TLAČOVOM ZÁKONE

Súhlasíte s tým, aby Národná rada Slovenskej republiky zákonom vyňala osoby poverené výkonom verejnej moci z možnosti uplatniť právo na odpoveď podľa tlačového zákona?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zdroj: http://www.referendum2009.sk/

Prečo sa ľudia o referende nedozvedia?

Na Slovensku bolo už 6 referend a to len jediné úspešné (referendum o vstupe do Európskej únie). Väčšina zlyhala na nízkej účasti voličov. Povedzme si úprimne mnoho ľudí zahodí papier hneď a vôbec nevedia o čom bude referendum. Z toho vyplýva, že ostávajú tu najmä tieto štyri hlavné zdroje informácií

  • Televízia + Rádio

  • Noviny

  • Internet

  • Ľudia

Televízia + Rádio: Reklamy som zatiaľ v televízií ešte nevidel, preto nám ostávajú správy. Podľa informácií z portála hnonline správy na Markíze (Televízne noviny) v priemere sleduje cca 12% ludí. Noviny TV JOJ sleduje cca 9% ludí. Keď veľmi optimisticky odhadnem povedzme, že 25% voličov pozerá správy a s rádiom je to o dokopy 35% (Ale pravdepodobne je to menšie percento)
Noviny: Na Slovensku je najčítanejší denní Nový čas v priemere sa predá skoro 170 000 kusov, potom Pravda a Sme cca 80 000 výtlačkov. Spolu s ostatnými tlačmi povedzme že 500 000 voličov sa dostane túto informáciu z novín (čo je fakt horný odhad, lebo veľa ľudí kupuje viac novín naraz)
Internet: Tak toto je veľmi ťažké odhadnúť, ale aj keď číslo ľudí bude dosť veľké percento, voličov bude oveľa menej.
Uznajme, že napríklad aj ja patrím do všetkých týchto troch skupín a iste sa nájde množstvo ľudí, ktorí patria aspoň do dvoch skupín(najmä ktorí čítajú tento článok). Práve preto vás prosím, aby ste vy povedali ostatným ľudom o referende, napríklad rodičom, starým rodičom, kamarátom a ostatným. Ak každý, kto vie o referende povie dvom potencionálnym voličom, ktorí o referende nevedia, som si istý, že účasť bude dostatočná a prejdu všetky dané návrhy. Práve pre tento dôvod  účasť záleží aj od TEBA.
Môj osobný názor?
Ja sa referenda zúčastním, lebo keby som sa nezúčastnil, by som si to do veľmi vyčítal. Podľa mňa neúčasť je tiež spôsob voľby a to vyjadrenie nesúhlasu. Ja osobne nesúhlasím a nepodporím každý bod, ale o tom ktorý bod a prečo nepodporím sa môžete dočítať až v ďalšom článku. Ak som čo i len jedného voliča presvedčil, aby sa referenda zúčastnil, alebo aby o tom povedal ostatným sa tento článok napísať oplatilo.

Gábor Szénási

Gábor Szénási

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som momentálne 23 ročný študent na Matfyze. Medzi moje záľuby patrí najmä šport(najviac futbal) a samozrejme počítač. Zoznam autorových rubrík:  PotitikaSúkromnéŠkolstvoŠport

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu